• Jessica Hultqvists föräldrar drev grossistverksamhet och butik i belysningsbranschen och hon tänkte sig inte då en liknande egen framtid, men tillsammans med maken Björn, som i grunden är snickare, har hon lyckats driva upp ett framgångsrikt eget grossistföretag i belysningsbranschen.
  • Björn Hultqvist har i olika perioder varit ägare till glasbruket i Bergdala, och utvecklade då bland annat uplights till konstglaspjäser, som den han har på sitt kontor.

Örat mot kunden och ögat mot framtiden blev vinnarkoncept

Designlight i Moheda etablerades redan 1996 i samband med att halogenlamporna började sitt intrång på belysningsmarknaden. Men det är först med LED-lamporna och utmärkelsen Elfack Design Award 2011, som expansionen tog riktig fart. Nu går den vidare ut i världen.

Företaget ägs och drivs av Björn och Jessica Hultqvist, där han är idémakare, problemlösare och designer, medan hon är ekonom och VD i bolaget.

- Vi är ett bra team, intygar Jessica. Björn har bra smak och ser lösningar. Jag har full koll, förklarar hon.

2013 blev Designlight såväl gasellföretag i DI:s snabbväxarliga som Årets företagare i Alvesta kommun och fick AAA-status för hög kreditvärdighet.

Den vinnande armaturen 2011 heter ”LED for Workers” och gick hem hos elektriker som tjänar mycket tid vid installationen, jämfört med andra alternativ. Vinsten gav mycket uppmärksamhet och ledde till att många grossister numera säljer Designlights produkter. All tillverkning sker i Kina.

- Jag tror att vår framgång bygger på att vi lyssnar på kundernas svordomar och gör något åt dem, säger Björn. Det har varit lyckosamt att jobba mot elektrikerna underifrån, i stället för att bearbeta grossisterna direkt.

Tillsammans med ELKO, som säljer installationsmaterial, har Designlight demonstrationer och utbildningar om montering för elektriker i de rymliga lokalerna på Toffelvägen i Moheda. Där kan man, i ett par hemmöblerade demorum, också t.ex. se skillnaden mellan olika ”varma” ljuskällor.

- C:a 3000 Kelvin och ett Ra-värde över 80 ger ett varmt ljus som också visar ”sanna” kulörer på textilmaterial. Du vet, ska du handla kläder i butik, får du ibland gå ut på gatan och kolla färgen, men det behöver du inte om du har rätt ljus, förklarar Björn.

Det finns en lång lista av andra facktermer om belysning, som knappast talades om på glödlampans tid. Då var det effekten (typ 60 Watt) som folk tittade efter. De moderna LED-lamporna (Light Emitting Diode) som består av flera, ibland många, dioder som avger ljus, drar mycket mindre energi och har ett mycket vidare användningsområde. Är utvecklingen slut nu, eller vad kommer härnäst?

- Den stora revolutionen har redan skett, säger Björn. Det är LED som gäller i framtiden. Men energieffektivisera kan man fortfarande.

Merparten av försäljningen går via grossister, men Designlight har utvecklat ett sortiment ”Basic”, med downlights som kräver lite mindre av installatören och som säljs via butik. Av företagets totala omsättning går c:a 10 % på export och den delen ska nu öka.

 

Fakta Designlight Scandinavian AB

Grundat 1996

Ägare Björn och Jessica Hultqvist

Bransch Belysning

Anställda 15

Omsättning 55 mkr