• Marcus Smith och hans team på SocialView är inte rädda för nya utmaningar. Foto: Amanda Karlsson

SocialView har gasen i botten

En idé. En passion. Två unga och drivna personer. Tusen kronor. Det var starten på SocialView som idag, tre år senare, omsätter närmare tio miljoner kronor. Företaget har nu 13 anställda, men för deras CEO, Marcus Smith, är det viktigt att poängtera att det här inte är slutet. Det är bara början. – Man kan säga att vi precis ska påbörja kapitel två av vår bok.

SocialView startades 2014 av Marcus Smith och Andreas Bengtsson. Idén var att hjälpa andra företag med att marknadsföra sig och kommunicera på sociala medier.

– Vi visste att det här var vår grej och vi trodde att vår idé skulle kunna leda till någonting stort, säger Marcus Smith.

Och stort har det blivit, men större ska det bli. För Marcus är det viktigt att hela tiden sikta framåt och utveckla företaget. Från dag ett har huvudledorden varit tillväxt, expansion och kvalité. De orden har tagit företaget långt på kort tid. Under 2016 ökade SocialView sin omsättning från två miljoner till nio miljoner kronor.

– Många tror att det här är resultatet, men det är bara början.

Det är flera faktorer som Marcus tror ligger bakom företagets stora succé. Dels är det framåtandan som ständigt ligger i luften hos SocialView. Så fort teamet har landat i sina uppgifter är det dags att röra om i grytan och addera någonting nytt.

– Jag tror att alla människor drivs av utmaningar även om de kanske inte alltid vet om det själva, säger Marcus.

Sedan tror han också att den låga medelåldern bland de anställda, endast 23 år, också är till deras fördel.

– Vår nyckel är att vi har farten och utförandet med oss. Det är viktigt att inte fundera för mycket utan också våga att bara köra.

Men framgången har inte kommit av sig självt. Bakom siffrorna ligger mycket hårt arbete. För Marcus är företaget betydligt mer än bara ett jobb.

– Vissa ser det nog som en trend att vara ung entreprenör medan andra lever för att vara det. Jag lever för det. Jag jobbar sex till sju dagar i veckan, men jag fullständigt älskar det här. För mig är det inte ett jobb. För mig är det en passion och jag tror aldrig jag kommer kunna sluta.

Med nya, dubbelt så stora lokaler, mitt i centrala Kalmar, nya verktyg, ett nytt kontor i Stockholm och nyanställningar på gång tror Marcus att SocialView är precis vad branschen behöver.