• Niklas Nordheim och Filip Klasson har gått som raket med företaget Hatstore som säljer kepsar, mössor och andra huvudbonader. Foto: Ossian Mathiasson
  • Den ökande tillväxten gör att Hatstore snart byter lokal – från 400 kvadratmeter till 900.

Stor som vill bli störst

I Norden är Hatstores utbud störst. Nu drömmer Kalmarföretaget om europeiskt erövring. – Vi vill bli störst i Europa på att sälja kepsar och andra huvudbonader, säger Niklas Nordheim, ekonomiansvarig och produktutvecklare på Hatstore.

Hatstore, med bas i Kalmar, har ett gott senaste år bakom sig. Omsättningen ligger kring tolv miljoner, resultatet har förbättrats och utlandsetableringarna blivit allt mer konkreta.

– I år har det tagit fart på riktigt. Nu är vi ett riktigt företag och det känns inte längre som ett hobbyprojekt, säger Niklas Nordheim.

Det var visserligen så det började för fyra år sedan. Efter att Filip Klasson, företagets vd och grundare, jobbat som aupair i USA började det smidas planer.

– Jag har alltid gillat kepsar men inte köpt så många i Sverige på grund av det lilla utbudet jämfört med USA:s enorma. Jag såg en lucka som jag ville fylla, jag startade hemma i pojkrummet och då hade jag kanske 100 modeller med en av varje sort, säger Filip Klasson.

Sedan dess har företaget, som säljer kepsar, mössor och andra huvudbonader av 2 500 modeller på nätet, växt explosionsartat.

Vill bli ledande i Europa

Ett stort genomslag på den svenska e-marknaden ledde till nordiska etableringar i Norge, Finland och Danmark. Där är de också längst fram och styr.

– Finland har gått bäst efter Sverige. Det var smidigt och försäljningen startade direkt, säger Klasson.

I våras klev de ut i Europa och startade Hatstore i Tyskland. Och fler utlandsetableringar ska det bli.

– England, Frankrike och Spanien bör vara klara nu i oktober, säger Klasson.

Vad hoppas ni att det här leder till?

– Målet är givetvis att bli ledande i Europa och hela tiden jobba för att bli bättre, säger Nordheim.

Sedan årsskiftet har personalstyrkan ökat från fyra till sex personer och den nuvarande lokalen på 400 kvadratmeter är för liten. Snart flyttar de till en lokal på 900 kvadratmeter utanför staden.

Hade du kunnat föreställa dig detta när företaget startades?

– Nej, då var det mest en spontan grej. Jag kanske lade en timme per dag och då fanns bara Sverige i tankarna, säger Klasson.