• – Outlandern börjar slå igenom på tjänstebilsmarknaden som miljöbil, säger Jens Bergström, VD på Kjell Bergström Bil AB.

Tiden inne för laddhybriden

– Supermiljöbilen på väg, förutspår Jens Bergström, erfaren bilhandlare i Småland

Supermiljöbilen är ett säkert tecken på att miljöbilarna börjar erövra företagens fordonspark. Jens Bergström, erfaren bilhandlare i Växjö, har kunnat se en rejäl ökning av intresset för plug-inhybriden det senaste året. Redan för två år sedan lanserades Mitsubishi Outlander som en riktig tjänstebil för att få ner koldioxidutsläppen. – Marknaden för hybridbilar har präglats av viss skepsis i början, men just nu känner vi verkligen att försäljningen börjar lossna på tjänstebilsmarknaden. Ryktet har spritt sig att det funkar med laddhybrider för företag, säger Jens Bergström, VD på Kjell Bergström Bil AB i Växjö.

Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid, PHEV, är en kombination av bensin och el. Den kan köras fyra mil på ren el och är ett gott exempel på laddhybrid.

– Generellt sett tror jag att plug-inhybriderna ökar i popularitet när räckvidden blir längre på ren el, säger Jens Bergström.

SN:s medarbetare provkörde PHEV och fick en skön körupplevelse med en tystgående supermiljöbil på universitetsområdet. Bilen är lättkörd och har god prestanda för både stadstrafik och landsvägskörning. Fyra mil på en laddning gör den lämplig för kortare sträckor i väntan på att fler laddstolpar sätts upp utanför tätorten.

Supermiljöbilar

Stora framsteg har gjorts på miljöbilsmarknaden och supermiljöbilarna är på väg att erövra tjänstebilsmarknaden, inte minst genom att de är subventionerade med 20 000 kronor av staten sedan 2011.

– Outlander lastar mycket, drar tungt och gör grovjobbet i alla väglag året runt. Enligt miljöbilsexpertisen Jens Bergström innebär den totala ägandekostnaden och det låga förmånsvärdet att modellen blir förmånlig både för företaget och för tjänstebilsföraren.