• Tranås kommun skakar hand med Sverigeförhandlingens förhandlare. Mikael Stenqvist (s), Anders Wilander, kommunalråd Tranås (m) och Sverigeförhandlingens chefsförhandlare HG Wessberg. Foto: Louise Svärd

Tranås en av stationerna längs höghastighetsbanan

Tranås - en dryg timme från Göteborg och Stockholm? Framöver ser det ut att kunna bli verklighet efter att det nu blivit klart att Tranås blir en av stationerna längs Höghastighetsbanan.

För knappt en vecka sedan blev det klart att Tranås blir en av stationerna längs Höghastighetsjärnvägen, och även en station där resenärer kan byta tåg mellan den nya och befintliga järnvägen. Samtidigt förbinder sig Tranås kommun att bygga upp till 2 000 bostäder, medfinansiera den nya järnvägen med 200 miljoner kronor och bidra med 18,5 miljoner kronor i förskottering.

– Det här är historiskt för Tranås kommun. Det är fantastiskt att regeringens representanter tar med Tranås i detta gigantiska infrastrukturprojekt, som är det största i Sveriges moderna historia. Vinsterna för Tranås del kan sammanfattas med orden närhet, uppkoppling och tillväxt. Genom att bli en del av Götalandsbanan närmar vi oss huvudorterna Linköping och Jönköping, vi växer med tusentals jobb vilket är oerhört viktigt för Tranås utveckling, säger kommunalråd Anders Wilander (M).

Projektledaren för Höghastighetsbanan i Tranås, Rosie-Marie Fors, säger att det här är ett viktigt steg i rätt riktning för Tranås.

– Tittar man bakåt i tiden så hade inte Tranås funnits om vi inte hade fått vår järnväg. Lite så ser jag även på framtiden. Det här är jätteviktigt dels för att vi ska kunna behålla våra invånare, men också för att få fler att bosätta sig här på sikt.

Den nya höghastighetsjärnvägen ska gå mellan Stockholm och Malmö samt mellan Stockholm och Göteborg. Förhandlingar har inletts med 16 kommuner och två flygplatser. Vad det innebär i praktiken är att Tranås i restid kommer att ligga en timme och en kvart bort från både Göteborg och Stockholm. I dag tar det cirka två timmar och 30 minuter, respektive nästan fyra timmar att resa kollektivt.

– Den nya höghastighetsstationen ska vara belägen längs den befintliga Södra Stambanan norr om Tranås stad, mellan Granelund och Tismetorpet, och stationsläget och spåranslutningar ska möjliggöra en hög frekvens av ankommande och avgående tåg i höghastighetssystemet. Men ett läge i södra delen av utredningsområdet bör eftersträvas, liksom möjlighet och konsekvens för anpassning till trafik med 400 meter långa tåg, säger Catharina Håkansson Boman, förhandlingsperson på Sverigeförhandlingen. Tranås är nu "med på kartan" när det gäller höghstighetsbanan men det slutliga politiska beslutet väntas tas 2018.