• Det internationella flyget till Frankfurt innebär ett lyft för Jönköpings näringsliv, säger flygplatschefen Henrik Norinder.
  • Alexander Lönnborn och Lotta Hoffback-Kaljo håller koll på läget i flygledartornet på Jönköpings flygplats.

Turistcharter till Jönköping fördubblades i sommar

– Ett stort lyft för flygplatsen, säger flygplatschefen Sten Norinder

– Sommarens chartertrafik från Tyskland har mer än fördubblats i år. Det innebär att Jönköpings flygplats tagit emot 1400 tyska turister, vilket betyder proppen ur för turistflyget, säger flygplatschefen Sten Norinder. Detta betyder ett lyft för turistnäringen i hela området genom att fler turister väljer att ta sig till Småland via charterflyget och samtidigt hyra in sig på hotell, som haft all time high i hela området. Jönköping är dessutom den enda regionala flygplatsen i södra Sverige som Ving fortfarande har charterflyg ifrån till Turkiet. Andra charterbolag som Fritidsresor har ställt in dessa resor på grund av den politiska turbulensen i området.

Jönköpings flygplats kännetecknas av att vara den lilla kompletta flygplatsen, som tack vare stor bredd och en internationell förbindelse till Frankfurt satt regionen på världskartan.

– Den reguljära flygförbindelsen till Frankfurt två gånger per dag med Lufthansa, som framför allt gynnar näringslivet, är dock det verkliga lyftet för Jönköpings flygplats på senare år, berättar Sten Norinder, före detta näringslivschef i Jönköpings kommun.

– Däremot minskade inrikesflyget till Stockholm från 275 000 till 30 000 resenärer sedan motorvägen till Jönköping stod klar för 25 år sedan. Postflyget var dessutom mer omfattande tidigare. Idag går det mesta med tåg, men vi har fortfarande ett postflyg till Arlanda per dygn, säger Sten Norinder. Att Jönköping är en av landets främsta idrottsstäder innebär att elitlag som HV71 och Jönköping Södra använder flygplatsen. Enligt uppgift ligger HV:s poängsnitt per bortamatch på över 2 efter en flygresa jämfört med blott cirka en poäng efter bussresor. Detta ger ytterligare en fjäder i hatten åt Jönköpings flygplats.

– På nätterna har vi fraktflyg från Brüssel och BadenBaden genom TMT, Time Matters och Danex, som levererar reservdelar från centrala Europa med supersnabba fraktflyg som avgår från Mellaneuropa 22.30 och är häruppe vid midnatt, säger Sten Norinder. Dessa fraktflyg kallas In Night Operation och innebär att beställningar kan göras fram till 3-4-tiden på eftermiddagen och levereras samma natt.

– Vårt mål, som vi hela tiden arbetar efter är att vara en säker, smidig och personlig flygplats, som ska präglas av att ha ögonkontakt och ett leende som bemötande åt alla som besöker flygplatsen, säger Sten Norinder, en entusiastisk flygplatschef, som gläder sig åt de senare årens lyft som styrkebesked för Jönköpings flygplats.

Flygplatschefen beskriver antal starter och landningar som rörelser. Under ett år har Jönköpings flygplats cirka 10 000 rörelser, vilket innebär ett 30-tal starter och landningar per dygn. Idag sysselsätter flygplatsens verksamhet  i Jönköping ett 80-tal personer, som svarar för hela driften av flygplats och terminal. Ägare är Rådhus AB, ett av Jönköpings kommun helägt bolag.