Vår bästa tid är nu!

Om du är e-handlare eller funderar på att starta e-handel

E-handeln slår ständigt nya rekord, senaste i raden av alla rapporter och undersökningar är den från e-handel.se. Här kan vi konstatera att intäkterna ökade hela 31% i november 2017 jämfört med 2016, antalet ordrar ökade med 38%. Att allt fler satsar på e-handel oavsett om det är b2b (business to business) eller b2c (business to consumer) märker vi mycket väl av i webbranschen. Går vi över och tittar på de kinesiska e-handlarna som t.ex. Wish eller Alibaba kan vi lätt konstatera att ökningen är grymt stor, detta då ca 160.000 paket anländer Arlanda varje dag.

Vad beror ökningen på?

Mycket av ökningen består givetvis av att utbudet blivit större, men också att det idag är mycket enklare att göra köp. Jag tror att det sistnämnde kommer innebära ytterligare ökningar framöver. Fler av de stora betallösningarna som Klarna, Dibs och Payson förbättrar hela tiden sina gränssnitt. Alla har nu enkla checkoutlösningar som gör att du i princip kan göra avslut o beställning med endast e-post och postnummer. En riktig uppstickare i sammanhanget och som man ännu inte pratar så mycket om är Swisch för e-handel. Med deras lösning kan man i webbutiken endast använda sitt mobilnummer för betalning, detta möter mycket väl upp mot de snabba checkoutlösningarna, så räkna med mer Swish inom e-handeln.

Vad bör man tänka på om man funderar på e-handel?

Är du företagare och själv funderar på e-handel? Ja då finns det ett antal saker att tänka på. Detta kan vara alltifrån val av e-handelsplattform och betallösningar, till funderingar på i vilka medier du skall synas i. Man bör också ta en funderare på integration med sitt affärssystem, något som kan spara många timmars arbete om ordrarna ökar. Ett vanligt problem jag stöter på i vardagen när jag möter kunder är att det ibland saknas ett processtänk. Med detta menar jag att det är viktigt att företagets interna processer fungerar väl t.ex. på hur och när, och av vem saker och ting görs.

Att starta ett elektroniskt nyhetsbrev är bland det enklaste man kan göra, men att ställa om interna processer så att det faktiskt blir gjort är utmaningen.

Lycka till på Webben!

 

Carl-Anton Johansson,
VD och Webbstrateg på företaget WebbPartner AB