• Christian Nilsson visar 2016 års kollektion i företagets show-room, men 2017 års kollektion är också redan klar.
  • Att få sätta Ryder Cup-loggan på samma plagg som sin egen Galvin Green-logga är en fantastisk fjäder i hatten för växjöföretaget.

Växjöföretaget Galvin Green klär upp Europas Ryder Cup-lag

Tjugo år efter att Galvin Green beslöt sig för att satsa allt på funktionskläder för golfare, har företaget tecknat sitt mest prestigfyllda samarbetsavtal hittills. Växjöföretaget blir exklusiv ”team supplier” till Europas Ryder Cup-lag och ska klä upp spelarna både vid tävlingen på Hazeltine utanför Minneapolis i höst och i Paris 2018. Ett bättre skyltläge än att synas i Europas kamp mot USA:s lag kan man knappast få.

- Vi tar fram en särskild Ryder Cup-kollektion, berättar VD Christian Nilsson, men hur den ser ut, får vi inte visa förrän den 1 september.

Galvin Green är "det lilla företaget med det stora varumärket" och det är något som företaget vårdar ömt. Devisen "We never compromise" tycks genomsyra allt dagligt och långsiktigt arbete.

Kompromissar aldrig

- Det var en varumärkesstrateg, Mats Urde, som på 90-talet omedvetet satte detta uttryck, när han i samband med att vi körde några interna övningar med honom, sade att – det finns en gemensam nämnare för alla på Galvin Green – ni kompromissar aldrig!

Så, detta går igen i allt från val av leverantörer, material, design, mönsterkonstruktion, tester och kvalitetssäkring (ISO 9001 sedan 1997) till marknadsföring och försäljning.

- Vi rear sällan ut någonting. Skulle någon del av kollektionen sälja sämre, så skänker vi hellre bort den till välgörenhet, än säljer till halva priset. Vi har också en egen outlet i Kosta, där vi säljer produkter som blivit över, säger Christian Nilsson.

Selektiv marknadsföring

- Vi blir ständigt uppvaktade att vara med i stora och mindre sammanhang men vi måste prioritera kring hur vi syns, var vi syns och med vem vi marknadsför varumärket.

- Vi har valt att hålla oss till golfen och därför sponsrar vi exempelvis en ungdomssatsning på Växjö Golfklubb hellre än att lägga pengarna på innebandy, fotboll och hockey. Det är i golfen vi kan bidra och få igen något av de investerade insatserna!

England är den största marknaden men den viktigaste marknaden är Sverige, då det är här man lever, inspireras och utvecklas. Väderförhållandena är likartade och Galvin Green har byggt upp sin kollektion på nedärvd tradition av att klä sig funktionellt i lager på lager.

För golfare, av golfare

Samarbete med tour-spelare som Joakim Häggman, Peter Hanson och Jamie Donaldson har också gett feedback för produktutformningen, liksom det faktum att halva personalen på Galvin Green själva är golfare.

- Våra produkter är "made for golf, by golfers", framhåller Christian Nilsson, och använder ännu ett uttryck från företagets marknadskommunikation, som alltid sker på engelska.

Galvin Green är huvudsponsor till PGA i Sverige, Danmark, Tyskland och Canada, vilket innebär att varenda professionell instruktör i dessa länder alltid framträder i Galvin Green kläder i officiella sammanhang och i perioder när de bedriver sin undervisning.

Inför 2016 är inget av de större golfnamnen med i "stallet" men man sponsrar ett 30-tal yngre spelare på Nordea-, Challenge- och Europa-touren, på både herr och damsidan.

Ska växa i USA och Asien

Galvin Green har vuxit starkt i både omsättning och lönsamhet, men det riktigt stora lyftet är ännu kvar att göra.

- Vi har startat ett dotterbolag i USA. Det är framförallt där tillväxtmöjligheterna finns, säger Christian Nilsson. Vi ska fortsätta växa med god lönsamhet, framförallt i USA men också utveckla till Asien. Vi har bara precis börjat i Australien och börjat undersöka Sydkorea. Sedan står Japan och Kina på tur.

Det kommer, men det får ta sin tid. Varje beslut är noga övervägt, på kort och på lång sikt. I Galvin Green kompromissar man inte.

FAKTA Galvin Green AB

Grundat: 1973

Ägare: Thomas Nilsson Trading AB (100%)

Bransch: Golfkläder

Anställda: 32

Omsättning: 200 mkr